“Uitnodiging naar de toekomst te kijken”

Het Liegend Konijn, ‘tijdschrift voor hedendaagse Nederlandstalige poëzie’, maakt met het pas verschenen nummer 2018/2 nu al de zestiende jaargang vol. Het zou alleen al een boeiend onderwerp kunnen vormen van een literair-wetenschappelijk onderzoek om na te gaan wie op welk moment zijn opwachting heeft gemaakt in deze overvloed aan nieuwe gedichten die Jozef Deleu iedere keer weer weet samen te brengen. Dat er hoe dan ook nood is gebleken deze eigenzinnige formule – niet eerder gepubliceerde verzen van gevestigde namen evengoed als van debutanten of dichters die soms voor een langere periode niet tot schrijven kwamen – hoeft geen verder betoog. Iedere keer weer is een nummer van ‘Het Liegend Konijn’ een uitnodiging naar de toekomst te kijken waarop de onderscheiden dichters de lezer een blik gunnen. Het nummer waarmee de 16de jaargang wordt afgesloten, brengt, naast gevestigde waarden als Marleen de Crée, Annemarie Estor, Lies van Gasse, Philip Hoorne, Roland Jooris, Hester Knibbe en anderen, boeiend werk van debutanten. Hier viel mij vooral J.V. Neylen op, met een sterk gedicht dat opent met het vers ‘Dit huis werd niet met hartstocht maar met rede gezet’. Van de dichters die een eerder lange periode van zwijgen doorbreken met nieuw werk, onthoud ik Johan de Boose (laatste bundel van hem dateert van 2010) en vooral Jo Govaerts die na ‘Apenjaren’ (1998) weer verrast met ogenschijnlijk eenvoudige, maar in hun suggestiviteit veelzeggende verzen. Lees bjjv, dit gedicht: ‘Een boom is beter / dan een vader of een moeder. / Hij heeft zijn armen altijd / uitgestrekt. Je klimt erin en / bent omgeven. Mensen // komen en gaan en hebben / zo hun beweegredenen. Een boom / heeft dat niet. Hij is wat hij is / en waar.’ Deze en vele andere verzen uit dit nummer illustreren wat Ivo van Strijtem schrijft: ‘Ging ik een kijkje nemen / in de wachtkamer van de poëzie / en die daar wachtten kwamen op / krachten of waren aan genezing toe.’ (uit: ‘Wachtkamer’ – p. 214) [Jooris van Hulle – 08/01/2019] BRON: Kunsttijdschrift Vlaanderen, 8 januari 2019

Terug naar boven